mandag 29. november 2010

En spesiell dag i Kyoto



I dag var jeg så heldig å få være med en gjeng på tur til Kyoto. Et japansk ektepar stod i spissen for planlegging av en nydelig opplevelse av høstfarver. Det var en fantastisk opplevelse av japansk KULTUR, for min del. Både mat, tempel, farver og at det var japanere som guidet oss.











Met et stort smil må jeg fortelle litt mer om lunsjen. Det var en opplevelse i seg selv.
De hadde bestilt bord (eller faktisk et helt rom for oss selv) på en veldig fin restaurant, hvor damer i kimono (japansk nasjonaldrakt) serverte oss.

Måltidet bestod av sashimi, som er riktig delikatesse i Japan. Det er fersk, rå sjømat, kuttet i tynne biter og serveres med en saus som det skal dyppes i. Ellers var det tofu, som er en type ost, laget av soyabønner. I tillegg til noe grønnsakeker, suppe og tempura, som er frityrstekte grønnsaker og reker.

Det var mye mat!!! Og dette var LUNSJ!

Jeg må innrømme at jeg ikke er så veldig glad i å bare spise rå fisk. Men grønnsakene og suppen og tofuen var en skikkelig smaksopplevelse for min tunge. I og med at jeg var invitert til denne flotte restauranten, syntes jeg det var flaut å ikke spise opp maten min (!) men jeg smakte på alt!

Jeg tygde og tygde og tygde på rå fisk, men det føltes ut som den vokste i munnen. Og da jeg hadde spist meg mer enn mett, så det ut som om jeg ikke hadde rørt maten min engang! Og mer mat ble satt fremfor meg! Haha...

.
Jeg talte antall fat vi fikk i ulike størrelser og fikk litt medfølelse med oppvaskhjelpen.. Hehe.. På ett måltid fikk vi 19 matfat/småskåler per person!! :)


For en kunst!!! Det er jo kjempe fint å se på. Og så er det tilpasset årstiden vi er i.

Legg merke til detaljene! Origami, papirbrettingskunst.

Vår flinke serveringsdame!

Tempura!

Dessert: "mochi", japansk riskake, laget av klebig ris, fylt med søte bønner.


Restaurantens hage



En av guidene våre!! :)


Rumiko, Geir og Rie



Et japansk kjærestepar i Kyoto`s gater :)




Takk Gud for en flott dag og for flotte mennesker!!!

2 kommentarer:

Torbjørn sa...

Tempura wa oishii! God morgen til deg i soloppgangens land ;)

silje sa...

Haha!! Soo desu ne! Tempura wa mecha oishii!!! :D
God morgen til deg også, oppe i nord! Skal vi skype en dag snart?