tirsdag 22. desember 2009

En annerledes jul

Det er svært lærerikt å oppleve adventstid og juletid i en annen kultur.
Bare begrepet "julekake" har et helt annet bilde her enn hjemme. Julekake i Japan er lik en bløtkake med jordbær. :)

Mens jeg tidligere er vant til at familien samles til jul er det ikke slik her i Japan. På julaften går en gjerne på date med kjæresten eller ut og spiser med venner. Nyttårskveld er den store dagen i året hvor familien samles til stor middag og går sammen til bønn i tempelet.

Men det som er den største overraskelsen for meg er at de færreste vet at julen er en kristen høytid.
En dame spurte en misjonær, da hun hørte det skulle være julegudstjeneste i kirken; " Å? Så dere ferier jul i kirken også?"
Det er vanskelig for meg å forestille seg at folk ikke har hørt at Jesus kom som verdens frelser og at det er derfor vi feirer jul!

Mange vet ikke grunnen til hvorfor de ferier jul. Det er en amerikansk tradisjon som er blitt importert til Japan. Men det virker som de bare har tatt imot innpakningen - og ikke selve gaven. Alt av juleglitter og nisser og lysende figurer med lyd, får plass. Jesus er ikke synlig i det hele tatt.
Ingen tvil om at Japan trenger å få høre det virkelige julebudskapet!
Jul uten Jesus har ingen verdi
Det blir som en pakke med ingenting i
For innhold er viktig
Du tenkte helt riktig
Det blir ingen jul uten Jesus!


I dag er det lillejulaften. Jeg skal spille piano på en julefest i kirken i kveld.
På selveste julekvelden skal jeg være sammen med noen av mine brødre og søstre fra Norge.
(Les brødre og søstre i Herren, som også er mine gode misjonærkolleger:) Jeg leser for tiden en bok som heter " Den himmelske mann". Hvis du lurer på hva du skal ta deg til i juleferien, anbefaler jeg denne!!)

Jeg ønsker deg en riktig god julehøytid! Må Han som er så rik på herlighet få stor plass i ditt hjerte <3>
Den sanne lys som lyser for hvert menneske, kom nå til verden.
Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, men verden kjente ham ikke.
Han kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham. Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.
(Joh 1,9)
Amen

GOD JUL! :)

2 kommentarer:

Anne Karin sa...

Gledelig jul til deg Silje!!! Ha ei herlig Jesusfeiring med dine brødre og søstre:)

Elin:) sa...

GOD JUL, kjære Silje!!
Gleda meg til å prate med deg i romjula!!:D

<3<3