onsdag 3. mars 2010

En innføring i sushi

Tenkte jeg kunne briefe litt med sushi-kunnskapen min:) I det siste har jeg lest en del om dette og lært mye som jeg ikke visste.

Når en tenker på sushi, kommer det som regel opp et bilde av rå fisk. Dersom du leser dette kan det hende du også vil lære noe nytt om denne delikatessen.



Sushi er Japans nasjonalrett og består av ris blandet med eddik, sammen med diverse toppinger (for eksempel rå fisk, annen sjømat (kokt eller rått), egg eller grønnsaker). Det er en vanlig missoppfattelse blant nordmenn at all sushi består av rå fisk. Det er ikke direkte feil, rå fisk er ofte en viktig ingrediens, men altså ingen fellesnevner. (Wikipedia).


Det finnes mange variasjoner av sushi. De to mest vanlige er maki-sushi og nigiri-sushi.
.
Temaki- sushi
er en plate tang som en legger ris på og putter på den toppingen en ønsker. Første gang jeg spiste sushi i år, var det denne typen.


Oshi-sushi
er ris som legges i form (nesten som en formkake). Det varierer med fyll inni og på risen.




Maki-sushi
er ruller med tang rundt sushi-ris med forskjellig fyll. Denne typen er det mange nybegynnere som starter med. Fyllet trenger ikke være rått. Det er også lett å lage dette hjemme.




Nigiri-sushi
er en liten risball med topping av rå fisk.

Her i Japan kan en gå på resturant for å spise sushi. Eller dersom du har dårlig tid er en enklere måte å ta med seg en pakke fra ferskdisken i matbutikken. Jeg synes resturanter med rullebånd er det gøyeste!

6 kommentarer:

Kristian Alfsvåg sa...

Jommen sa jeg smør! Om jeg ikke husker feil, så er det jeg som har skrevet det du siterer fra Wikipedia. Skal vi endelig komme vranglæren til livs?

silje sa...

Nå tuller du! Hehe...morsomt da!! Du skriver bra:)

Terje sa...

Finurlig.
Takker for økt viten innen sushi.
Må få prøvd det selv en gang, men tanken på -> RÅ! Fisk er noget vemmelig ^^,


Kristian: Bra at du har gjort deg til tjener for folkeopplysningen. :)

Etter bloggen å dømme, Silje, går ting bra med du. Håper det er så.

Guds signing vidare ;)

Ingrid sa...

Så herlig blogg du har!! Du skriver så mye fint og vittig! :D

Kos deg masse den siste tiden og så snakeks vi på Åpta helt plutselig!

Kjetil Austad Endal sa...

Hei Silje.
Fiffig blogg du har.

Jeg prøvde sushi for første gang her i Ecuador. Det smakte helt ok. Foretrekker Ecuadors "nasjonalrett": ris og bønner!

Lisa Holm sa...

Spiste nigiri-sushi med Kveitetopping på i dag. Overraskende うまい! Veit ikke om dei har det i japan, men når du kjem tilbake må det prøves! Kveite er kjempegodt :D

Har også prøvd meg på å lage litt sushi heime, og det har gått bra dei to-tre gongane ej har prøvd det! Litt rot blir det nok, fordi risen er så sticky, men det er verdt det, så god som maten er!

Følger med på bloggen din fra no av! :)