onsdag 7. oktober 2009

"Tyfon kommer!! - Hold deg inne!"

For noen dager siden ble det meldt at en kraftig tyfon skulle komme inn over Japan. Jeg fikk beskjed om å holde meg inne i huset og ha vinduene godt lukket! En venninne av meg her, sendte meg melding i går kveld, om at jeg måtte være forsiktig med å gå ut og at jeg ikke måtte være redd! (Søtt gjort!)



Jeg, derimot, var svært facinert over disse voldsomme naturkreftene! Jeg har aldri vært i noe liknende! I natt satt jeg i stuen min under et teppe, med en kopp kakao og et varmt rundstykke og hørte på vinden som ulte utenfor. Lyden av spann som blåste bortover veien og kvister som knakk fikk meg til å grøsse litt:) Jeg satt ikke oppe fordi jeg var redd. Det var bare det at tidligere på kvelden hadde jeg sittet og lest på internett om tyfoner. Så pratet jeg med noen på skype og plutselig hadde det gått mange timer og klokken var over midtnatt. Da kjente jeg meg sulten. "Hvis jeg legger meg nå kommer jeg til å ligge å tenke på vinden, og at jeg er sulten...jeg må ha noe å spise".
Så jeg laget i standt noe nattmat, tente lys og fant frem en god bok.
De som kjenner meg godt, vet at jeg ikke er noe nattmenneske. Tvert imot! Men dette måtte jeg bare få med meg:) Min første tyfon!


Jeg har veldig respekt for naturkrefter! Det er ikke til å tulle med! For 50 år siden, kom en like sterk tyfon over Japan og tok med seg flere menneskeliv. 1,5 millioner ble hjemløse. Tyfonen som kom denne gangen hadde samme rute og var like sterk som den i 1959. Den hadde en fart på 50 km i timen!
Men etter 1959-tragedien, bygde Japan en slags betongmur rundt hele landet, som beskytter mot bølgene. Derfor trenger det ikke få så store utslag nå. Det er viktig å ta bort løste gjenstander som står ute og holde seg inne i huset! (Deler av informasjonen i denne teksten er hentet fra http://jesustojapan.info/. Takk:))





Jeg har foreløpig ikke hørt om noen store ødeleggelser denne gang.

Været er rart! Nå skinner solen igjen, himmelen er blå og det er sommervær som om ingenting har skjedd...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, er det ikke rart ... stille etter stormem - får ny betydning etter å ha opplevd tyfoner! Himmelen blir klarere! Det er så flott å få følge med på bloggen din, kjære Silje.
hilsen Anne Mari

Anstein sa...

Skal si du får oppleve mye kult Silje! Både besøk av en prins? og tyfoner...
Må henge meg på Anne Mari på det siste - kjempe å følge med på bloggen din!