lørdag 16. januar 2010

Du skal elske din neste som deg selv

Osaka er byen med størst hjemløse befolkning i Japan, på nesten 8000 offisielt, eller over 10 000 uoffisielt.
Noen mistet hjemmene sine etter jordskjelvet. Andre har blitt hjemløse fordi de ikke er i stand til å jobbe hundre prosent. Kanskje pga en arbeidsulykke eller annen sykdom. Uten arbeid får en ikke lønn og dermed får en ikke betalt husleie eller huslån.
Å være hjemløs var stort sett ukjent i Japan før en økonomisk boble sprakk i begynnelsen av 1990-tallet. Da begynte arbeidsledigheten å stige. Det er fortsatt sjeldent å se at folk sover på gaten. De blå pressenningene som vises på bildet under, er "husene" som de bor i. Vinteren er kald i Japan! Jeg lurer på hvor mange som overlever....
(Bilder fra internett)


Kirken på Mukonoso har en fast dag i måneden hvor frivillige er med og deler ut mat til hjemløse i nærheten.
I forrige uke var det matutdeling hver dag. Flere kirkesamfunn var samlet og laget middag som ble delt ut til de fattige.

...For jeg var sulten.....

...........For jeg var tørst..........

For jeg var kald.......

Kanskje du ser et fattig menneske i dag. Hva med å stikke innom nærmeste butikk og kjøpe noe varmt å drikke og gi bort til denne. ..

" Det dere gjør mot en av mine minste søsken, det gjør dere mot meg". - Jesus.

3 kommentarer:

Terje sa...

Inspirerende

Anstein sa...

Veldig flott Silje!
Du er et godt forbilde på dette området!

Anonym sa...

Konge Silje! Hadde ein andakt om akkurat det verset og korleis behandle heimlause/narkomane på skulen på fredag... Kjempeviktig at noken bryr seg om dei, dritbra at du gjer d! =)