mandag 25. januar 2010

Sett pris på deg selv!

Januar har vært en kald måned! Ute er det ikke minusgrader, men det er rått og surt. De dagene solen er å se på himmelen (ganske ofte egentlig) kan en kjenne deilig varme fra den. Men så fort den går ned blir det til å hakke tenner av.
I dag, da jeg stod opp, var det 4 grader i stuen min. Så da er det å sette på parafinovnen og koke seg en kopp te!
Jeg er kjempe glad for å ha kotatsu bord i huset mitt. Det er et lavt bord med en varmeovn som er festet under bordplaten. Jeg skrur på en bryter, så blir ovnen fort varm og jeg kan sette meg under "duken", som er som et tykt teppe. Ganske digg!:)
Ved dette bordet sitter jeg og leser Bibelen, gjør japansk-leksene, leser, skriver på data eller spiser:)
Noe jeg har skjønt i år er at det er viktig å lage det koselig for seg selv, når en bor alene. I begynnelsen var det ikke noe gøy å lage mat til bare en person. Det er ikke det kjekkeste å sitte alene ved kjøkkenbordet og synge bordverset- det blir iallfall ikke tostemt "amen".
Men jeg har lært at det går an å kose seg i sitt eget selskap dersom en går inn for det:) For meg betyr det å ha det ryddig rundt meg, tenne lys, høre på noe god musikk eller radio fra Norge:)
Dagene blir ikke gode av å synes synd på seg selv.
Så vinteren kan være en skikkelig koselig årstid, dersom en tenker det=)

En kopp fersk, rykende kakao er heller ikke feil=)

En kan ikke hjelpe andre dersom en ikke har det bra med seg selv..

5 kommentarer:

Unknown sa...

Sant, så sant, Silje! Det er kaldt her også. I julen var det helt ned til -27 grader hjemme hos meg! I dag er det såvidt på minussiden, og det oppleves ikke så kaldt nå :P.

Jeg gleder meg til å drikke te med deg i sommer!

Anonym sa...

Enig der:) d e vikti å kose sej sjøl om en e aleine. (Og so heldige oss e som egentli aldri e aleine!)
I går satt ej og såg igjennom nokken bilde fra BiG, og midt inni alle bildene kom en film der du va me, d va so kjekt å sjå d varme smile ditt igjen:)
Glad i dej Siljemor:)
Stor klem fra Siri <3

Kristian Alfsvåg sa...

Dette ser trivelig ut. Skal hilse fra min mor! :)

SiLje:) sa...

Liv Julie:
Oy!! -27 grader!?! DET er kaldt!!! Tror aldri jeg har opplevd det såå kaldt før!!
Jeg gleder meg også til å drikke te med deg!:) Og så gleder jeg meg til å prate med deg på skype ikveld:)
See you then <3


Siri:
Hehe...koselig <3 Hvilken film var det mon tro???:) Hehe...
Ja det er sant det, kjære Siri! Vi er aldri alene:) Hpper du koser deg i vinter <3


Kristian:
Tusen takk, bror:)
Du må hilse tilbake:)

Anonym sa...

Hmm.. e litt usikker,men tru d va fra SOT, dokke dramatiserte kampen der Aron måtte holde hendene oppe for at israelsfolket skulle vinne over filistrene(?). du va "forteller".

Ej kosa mej i vinter, sjøl om ej i grunn synst d he vør nok vinter no, og e klar for snøklokke,krokus og hestehov:)
men d e d so e so fantastisk me årstidene: dei gir oss litt av alt! so i grunn må en berre nyte kvart øyeblikk som kan nytast og som e verdt å nytast!

d e so kjekt å følge me på ka du gjer på der borte i Langtvekkistan! ej tru du stende i ei vikti tjeneste som du e godt utrusta til, Silje:)

Stor klem fra Siri, som e gla i dej:)