tirsdag 17. november 2009

Engelskundervisning

To fredager i måneden reiser jeg til et annet fylke som heter Mie (ca 2 timer med tog, øst for Osaka). Her er jeg sammen med Ruth Kari Topland (misjonær for Frikirken) for å undervise engelsk i en barnehage.
Ungene synes det er stas når vi kommer! De sitter trippende på sin lille stol og er skikkelig spent på hva vi skal gjøre denne gangen! Øynene deres lyser av glede og de sier så fornøyd "good morning", når vi kommer inn døren.
Vi underviser to klasser på omtrent 30 barn.
I begynnelsen starter vi gjerne med en sang som har bevegelser:) Ruth og jeg viser først, og så blir barna med.
Deretter har vi en lek. Gjerne doktor-tikken, fruktsalat og liknende.
Etter denne høylytte aktiviteten roer de seg for å høre en spennende historie. Vi har en bok med bibelfortellinger som jeg forteller på engelsk, så oversetter Ruth Kari til japansk, slik at de får med seg alt. Barna lytter nøye etter.
Jesus sier: "La de små barna komme til meg!"


Unge voksne
Etter en time med undervisning for barna, er det mødrene som står på timeplanen.
De aller fleste damer i Japan er ikke ute i jobb, dersom de har barn.
Barnehagen er slutt tidlig på dagen, så det er veldig vanlig at en mor fungerer som hjemmeværende. På formiddagen, når barna er i barnehage eller på skole og faren i huset er på jobb, har hun mye tid til husarbeid, hobbyer og venner.
Dette er veldig ulikt i forhold til den norske kulturen. Her er det ikke noe som heter fødselspermisjon. Det er også vanskelig å få en liten prosent-stilling i et yrke. Enten jobber en 100 % eller så jobber en ikke. Derfor blir det gjerne til at faren i huset jobber fra grytidlig morgen til sene kvelden, mens moren er hjemmeværende.
Det pleier å komme 4-5 mødre på vår engelskundervisning. De kan veldig lite engelsk, så vi lar dem øve seg i å snakke om hverdagslige ting.
Vi har det veldig hyggelig sammen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

det er så nydelig å få følge med i alt det som skjer. Så heldig du er som får være sammen med Ruth Kari og Knut Ola - og Tsu kirke/barnehage.. Gud velsigne videre! Sees om 2 uker??
klem fra Anne Mari

silje sa...

Ja, Anne Mari, jeg er kjempe heldig!!
Vi sees om 2 uker!! GLEDER MEG STORT!
Lykke til med forberedelser!

Terje sa...

Spennende Silje
Spennende å prøva seg ut som lærer, tenke æg!
Ska du på heimtur nå om 2 uge?!

silje sa...

Hei Terje:)
Nei, Anne Mari og et BiG Team kommer her, til Japan, om 2 uker:) Kjeeempe GØY!!
Jeg følger med på bigteam bloggen deres:) Kjempe gøy! Ser ut som dere fungerer som dreamteam;) Du får hilse gjengen!:)