onsdag 4. november 2009




I dag har jeg vært på IKEA ! Ja, det finnes i Japan også! Da jeg hørte det første gang, ble jeg litt overrasket:) Men svenskene ser ut til å gjøre det veldig bra her:) De kan selge pepperkaker og pepperkakehus hele året, for japanere har ikke noe forhold til det:) Ellers er jo IKEA som kjent; praktisk og rimelig. Jeg kan virkelig se for meg at IKEA-stilen passer inn i japanske hus.

Jeg følte meg hjemme da jeg satte meg ned for å nyte en god kjøttkake-middag! Mmmm...
Med tyttebærsyltetøy og poteter!! Det er ikke hverdagskost her til lands.
Min japanske venninne, Juki-san, nøyde seg med en bolle salat:) Hun kommenterte at jeg var så flink til å spise med kniv og gaffel:P Hehe...

Det ble små-handel denne gang:) Jeg foretrekker japanske butikker når jeg er i Japan.
IKEA er IKEA - de har det samme over alt. Men noe jeg setter pris på, er det en ikke finner i andre butikker i dette landet- nemlig LAKRIS!


Japanere liker ikke lakris!!!

Derfor selger de ikke lakris her!

Skikkelig trist!

For en tid tilbake spurte jeg noen japanske venner om de hadde smakt lakris. Først visste de ikke helt hva jeg mente, men så satt det en dame ved siden av, som visste hva det var. Hun forklarte meg at japanere ikke liker lakris.


Derfor kjøpte jeg et lite lager av lakris i dag, så mine japanske venner skal få smake noe godt! Jeg skal lære dem å like lakris:)
I verste fall kan jeg risikere å måtte ha alt for meg selv....



3 kommentarer:

Kristian Alfsvåg sa...

"Japanere liker ikke lakris!!!"

Det er fordi lakris ikke er godt. Alle vet da det?

SiLje sa...

ÅÅÅ? Liker du ikke lakris, Kristian?! Jeg synes det er kjempe godt!!

Men du er jo født i Japan (?), så det er ikke rart du ikke liker det;P Jeg har en hypotese om at det en blir vant med fra barndommen, liker en gjerne som voksen - så sant en ikke spiser for mye av det (gode). For eksempel tran! Jeg takler ikke det. Kanskje jeg hadde gjort det hvis jeg hadde hatt det som en vane fra da jeg var bitte liten? :P

Hehe...ikke godt å si:)

Takk for kommentarer! Du er riktig flink med det:)
Jeg venter fortsatt på en oppdatering fra Bergen:)

Terje sa...

Verden giver ikke mye mening uten lakris, det er visst.

Det er forresten litt gale, Silje, at du har vært på Ikea i _Japan, når jeg enda ikke har vært inne på en Ikea i Norge..