tirsdag 24. november 2009

Hva er du takknemlig for?


Thanksgiving er en amerikansk tradisjon som feires den fjerde torsdagen i november. Vanlig markering er å spise thanksgiving-middag med familie og slekt, der hovedretten vanligvis er fylt kalkun, søtpotet og gelè av tranbær, samt gresskarpai til dessert.

Feiring av thanksgiving er ikke vanlig i Japan, men i Takarazuka kirke har de en amerikaner til pastor, så da inviterte de like så godt til stor fest:)
Nathan og Ingebjørg Michaelsen er pastorparet i Takarazuka kirke.

I går var 24 fantastiske mennesker samlet til langbord, med deilig kalkun-middag. Stemningen var god - det føltes som en stor familiefest. Guds familie:)

Jeg ble plassert ved siden av ei jente på 22 år, som aldri hadde vært i kirken før. Hun hadde blitt invitert gjennom en kamerat, som heller ikke er kristen. Det så ut til at de hygget seg i det inkluderende fellesskapet. Vi ber om at de må få lyst til å komme tilbake til kirken ved senere anledning!

Fellesskap er såå viktig! -At Guds familie kan samles utenom en gudstjeneste også. Det ser ut til at det er lettere for en ikke-kristen å ta skrittet til å komme på en fest i kirken, enn gudstjeneste. Og med så mye latter, morro og takknemlige mennesker kan det vel ikke være så vanskelig å si nei til å komme på neste feiring eller gudstjeneste:)

"Games" var også på programmet! Her er "blunke-leken" i full gang!

Mellom middag og dessert sang vi takkesanger til Gud. Så skulle alle komme frem og si en ting de var takknemlige for.
" Jeg er takknemlig for at jeg er født" - Jente 13 år.
" Jeg er takknemlig for familien min og gode venner" - Mann i 40-årene
"Jeg er takknemlig for at jeg har fått et nytt liv" -Gutt som nettopp har tatt imot Jesus
"Jeg er takknemlig for at jeg fikk komme på denne festen" - Jente 24
"Jeg er takknemlig for at jeg snart skal bli pappa" - Mann i 30-årene
"Jeg er takknemlig for alt Jesus har gjort for meg".
Ja, det er sannelig MYE å være takknemlig over! Hvis jeg skal nevne noe, er det at Jesus har frelst meg, og at Han leder meg i sine fotspor. Jeg er kjeeempe glad for at jeg får være i Japan og ha gode venner både her og i Norge. Jeg er takknemlig for livet!
TAKK! TAKK! TAKK! TAKK! TAKK!
- All ære til Gud!

1 kommentar:

Kristian Alfsvåg sa...

Jeg så forresten en notis i Dagen om at Soul Children kommer til Japan. Anne Mari og Bibelskolen i Grimstad var nevnt, men du ble gjemt inn under fellesbetegnelsen "NMS".