onsdag 30. september 2009

Nihongo ga hanasemasuka?

(Kan du snakke japansk?)

Onsdager får jeg undervinsing i japansk. Det er kjempe gøy! Læreren min Toya-sense (sense betyr lærer) er en fantastisk dame! Hun snakker ganske bra engelsk og har utrsråling som solen! I dag ble det mye latter i timen! Hehe... Vi hadde avtalt at hun skulle ta meg med i matbutikken for å lære meg navnet på ulike matvarer. Men på veien passerer vi et treningssenter. Jeg spurte om hun visste noe om hva det kostet å trene der. "Vi kan jo gå inn å spørre", sier hun. Så fikk vi masse informasjon om alt de tilbyr, og det er ikke lite! Men det var så morsomt...for de som jobbet der kunne ikke snakke engelsk. Toya-sense måtte tolke alt jeg ville vite. Jeg spurte om det var noen der som kunne engelsk. Det var èn. En personlig trener som hadde studert i USA. Hehe...jeg måtte le. Tanken på å komme inn i styrkerommet eller på en spinning-time. Jeg skiller meg ut fordi jeg er antagelig den eneste vestlige der..Så hvis de snakker om en som ble helt rød i ansiktet under spinning-timen, så vet alle hvem det er snakk om:)
Hehe...Neida...Jeg tror jeg hopper i det! Det er jo også en fin måte å komme i kontakt med folk på:)

Toya-sense og jeg ruslet videre til butikken og gikk frem og tilbake mellom hyllene. Ganske lærerikt:)
Så var plutselig timene over.....
Lekse til neste gang er hiragana.

FAKTA OM SRÅKET
Japansk har tre ulike skriftspråk. Hiragana (bildet over), katakana (bildet under) og kanji (kinesiske tegn). Det er ikke uvanlig å finne en blanding av alle alfabetene i èn setning.

Ord som opprinnelig kommer fra Japan, skrives på hiragana.
Låneord, for eksempel miruku (=kommer fra engelsk, milk) skrives på katakana.
Kanji er kinesiske tegn, der ett tegn betyr et ord.



Det sises at dersom du kan 2000 kanji tegn, kan du lese en japansk avis og forstå det meste av det du leser.

3 kommentarer:

Anstein sa...

Kjempe gøy å lese litt om livet til frk. Amland i Japan!!
Du har litt av hvert å jobbe med når det gjelder språk - men samtidig himla kult å kunne!!
Stå på!!

Kristian Alfsvåg sa...

Skal du lære deg hiragana på en uke? Ikke verst. Tror jeg brukte et år eller to. ;)

Silje sa...

Anstein:
Tusen takk! Kjekt å høre! Ja språket er noe for seg selv, men det er kjekt å lære!!!:)
Skal du på gjensynshelg? I tilfelle; kos deg masse og hils gjengen!!!
Jeg skal tenke på dere!!!


Kristian:
Det er vanlig å bruke en uke på å lære hiragana og en uke på katakana. Det gjør de som studerer japansk på universitetet i Oslo:) Og det er bare å pugge.....! I dag har jeg kommet halvveis:)
Skal du på gjensynshelg???